Fotorelacja z wizyty studyjnej w Stuttgarcie

Fotorelacja z wizyty studyjnej w Stuttgarcie

Prezentujemy fotorelację z wyjazdu studyjnego do Stuttgartu, zorganizowanego w ramach projektu w październiku 2014 r. Celem wizyty było zapoznanie przedstawicielek i przedstawicieli polskich metropolii z rozwiązaniami na rzecz adaptacji miasta do zmian klimatu wprowadzonymi w Stuttgarcie.

Muzeum projekt Le Corbusiera i Pierre Jeannereta

W 1926 roku w dzielnicy Stuttgartu Weissenhof odbywała się światowa wystawa budownictwa, z okazji której powstała seria eksperymentalnych domów tworzącego się ówcześnie stylu budownictwa zwanego modernizmem. Jednymi z głównych postulowanych wtedy rozwiązań były zielone dachy i duże okna skierowane ku południowi – obydwa znane z obecnych rozwiązań w domach energooszczędnych. Na zdjęciu jeden z budynków prezentowanych na wystawie, obecnie siedziba muzeum dzielnicy wystawowej, zaprojektowany przez Le Corbusiera i Pierre Jeannereta. Fot. Wojciech Szymalski

Dom eksperymentalny

Na terenie Weissenhof znajduje się także współczesny dom eksperymentalny, który ma produkować więcej energii, niż jej zużywa. Prosta konstrukcja przypomina raczej pawilon handlowy i nie jest na stale zamieszkała. Energia pochodząca z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na dachu służy do napędzania m.in. dwóch samochodów elektrycznych funkcjonujących w systemie Car2Go (ogółem takich samochodów w regionie Stuttgartu jest ponad 300) – jednym z pierwszym systemów samochodu publicznego w Europie. Fot. Wojciech Szymalski

 

Jeśli już o samochodach mowa, to Esslingen jest miastem gdzie walnie przyczyniono się do wynalezienia samochodu. Na zdjęciu pierwszy opatentowany przez Carla Benza trójkołowy pojazd silnikowy, protoplasta dzisiejszych samochodów. Fot. Wojciech Szymalski

Jeśli już o samochodach mowa, to Esslingen jest miastem gdzie walnie przyczyniono się do wynalezienia samochodu. Na zdjęciu pierwszy opatentowany przez Carla Benza trójkołowy pojazd silnikowy, protoplasta dzisiejszych samochodów. Fot. Wojciech Szymalski

Pierwsze kroki motoryzacji w Stuttgarcie zderzają się ze schyłkowymi fazami jej rozwoju, korkami na autostradzie położonej wzdłuż rzeki Neckar. Obecnie część utrudnień w ruchu jest związanych z budową podziemnej stacji kolejowej w Stuttgarcie, która ma ułatwić wjazd do miasta m.in. kolejom dużych prędkości. Projekt ten nazywa się Stuttgart 21 i wielu zwykłych mieszkańców miasta nie popiera go, podobnie jak lokalne organizacje ekologiczne. Fot. Wojciech Szymalski

Pierwsze kroki motoryzacji w Stuttgarcie zderzają się ze schyłkowymi fazami jej rozwoju, korkami na autostradzie położonej wzdłuż rzeki Neckar. Obecnie część utrudnień w ruchu jest związanych z budową podziemnej stacji kolejowej w Stuttgarcie, która ma ułatwić wjazd do miasta m.in. kolejom dużych prędkości. Projekt ten nazywa się Stuttgart 21 i wielu zwykłych mieszkańców miasta nie popiera go, podobnie jak lokalne organizacje ekologiczne. Fot. Wojciech Szymalski

Dzień powitań i prezentacji w Stuttgarcie. Fot. Wojciech Szymalski

Dzień powitań i prezentacji w Stuttgarcie. Fot. Wojciech Szymalski

Wiceburmistrz Esslingen, Wilhelm Wallbrecht wyprowadził nas na dach ratusza, abyśmy mogli zobaczyć panoramę miasta. Wzgórza zarówno wokół Stuttgartu, Esslingen jak i innych okolicznych miejscowości wydają się być zielone, ale także są silnie przekształcone przez człowieka. W niektórych miejscach aż po same szczyty uprawia się winorośl, nawet w miejscach trudnodostępnych, gdzie nie jest możliwy zbiór winogron za pomocą maszyn. Na innych szczytach w latach rosną głównie drzewa owocowe, a owoce są zbierane przez mieszkańców jak grzyby w polskich lasach. Fot. Michał Olszewski.

Wiceburmistrz Esslingen, Wilhelm Wallbrecht wyprowadził nas na dach ratusza, abyśmy mogli zobaczyć panoramę miasta. Wzgórza zarówno wokół Stuttgartu, Esslingen jak i innych okolicznych miejscowości wydają się być zielone, ale także są silnie przekształcone przez człowieka. W niektórych miejscach aż po same szczyty uprawia się winorośl, nawet w miejscach trudnodostępnych, gdzie nie jest możliwy zbiór winogron za pomocą maszyn. Na innych szczytach w latach rosną głównie drzewa owocowe, a owoce są zbierane przez mieszkańców jak grzyby w polskich lasach. Fot. Michał Olszewski.

Rzeka Neckar przepływa przez Esslingen w głównym nurcie jako kanał dla statków żeglugi śródlądowej. Wzdłuż prawie 16 km w górę biegu rzeki od Esslingen rozlokowane są kolejne fabryki składające się na koncern Daimler. Boczna odnoga Neckaru przepływa przez gęsto zabudowane miasto, gdzie funkcjonuje m.in. mała elektrownia wodna. Mniejsze cieki są już dawno skanalizowane, jak przepływająca przez rurę znajdującą się niemalże w sercu jednego z centrum handlowych Stuttgartu rzeczka Neissebach, której nazwę nawet najstarsi mieszkańcy już zapomnieli. Fot. Wojciech Szymalski

Rzeka Neckar przepływa przez Esslingen w głównym nurcie jako kanał dla statków żeglugi śródlądowej. Wzdłuż prawie 16 km w górę biegu rzeki od Esslingen rozlokowane są kolejne fabryki składające się na koncern Daimler. Boczna odnoga Neckaru przepływa przez gęsto zabudowane miasto, gdzie funkcjonuje m.in. mała elektrownia wodna. Mniejsze cieki są już dawno skanalizowane, jak przepływająca przez rurę znajdującą się niemalże w sercu jednego z centrum handlowych Stuttgartu rzeczka Neissebach, której nazwę nawet najstarsi mieszkańcy już zapomnieli. Fot. Wojciech Szymalski

Zbiorowe zdjęcie uczestników wycieczki pod Ratuszem Esslingen. Fot. Michał Olszewski

Zbiorowe zdjęcie uczestniczek i uczestników wizyty pod Ratuszem Esslingen. Fot. Michał Olszewski

Przemysłowy charakter rzeki Neckar ukształtowany przez wiele lat obecnie jest przełamywany przez takie projekty jak „My favourite river”. Na ponad 1 km długości rzeki odtworzono warunki korzystne dla rzecznych ryb, roślin i innych zwierząt. Potok wygląda jak naturalny, choć żaden kamień nie leży tutaj przypadkowo, lecz jest wynikiem przemyślanego projektu. Środki na realizację pochodzą częściowo z funduszu LIFE+, a częściowo z fundusz kompensacji przyrodniczej gromadzonego przez region Badenii Wirtembergii w związku wydawaniem inwestorom pozwoleń na korzystanie ze środowiska oraz prowadzenia procesów ocen oddziaływania na środowisko. Fot. Renata Filip.

Przemysłowy charakter rzeki Neckar ukształtowany przez wiele lat obecnie jest przełamywany przez takie projekty jak „My favourite river”. Na ponad 1 km długości rzeki odtworzono warunki korzystne dla rzecznych ryb, roślin i innych zwierząt. Potok wygląda jak naturalny, choć żaden kamień nie leży tutaj przypadkowo, lecz jest wynikiem przemyślanego projektu. Środki na realizację pochodzą częściowo z funduszu LIFE+, a częściowo z fundusz kompensacji przyrodniczej gromadzonego przez region Badenii Wirtembergii w związku wydawaniem inwestorom pozwoleń na korzystanie ze środowiska oraz prowadzenia procesów ocen oddziaływania na środowisko. Fot. Renata Filip.

 

Czytaj także:
Jak daleko do Stuttgartu?
Atlas klimatyczny dla regionu Stuttgart

Spodobał Ci się tekst, poleć go znajomym:

Dodaj komentarz