Lowline to pierwszy na świecie podziemny park, który będzie znajdował się na nieużywanej od 1948 roku stacji podziemnej kolejki w Nowym Yorku. Niewykorzystana i zapomniana dotąd powierzchnia stacji w ciągu najbliższych 3 lat zamieni się w jedną z kolejnych atrakcji miasta – do tego unikalną na skalę światową – podziemny park. Lowline to przełomowe podejście do połączenia natury z ruchliwym, miejskim środowiskiem.
Przygotowania do uruchomienia tej inwestycji rozpoczęto już w 2012 roku – zbudowano prototyp instalacji na Lower East Side, gdzie testowano rozwiązania technologiczne, między innymi specjalne kolektory słoneczne zapewniające dostęp światła dla zieleni. Światło naturalne zostało skierowane pod ziemię przez specjalne świetliki, których projektantem i pomysłodawcą był James Ramsay. Zdalnie sterowany świetlik to metoda pozyskiwania światła słonecznego poprzez szklaną tarczę, która następnie jest gromadzona i skupiana pod ziemią. Technologia jest skonstruowana w taki sposób, że przesyłane są odpowiednie długości fal, które umożliwiają fotosyntezę. Takie pozyskiwanie światła to także oszczędność energii.
Projekt w okresie eksperymentów i cieszył się ogromną popularnością i zyskał poparcie społeczne. We wrześniu 2012 r. otwarto wystawę, którą przez pierwsze pół roku odwiedziło ponad 50 tysięcy zwiedzających. Po pozytywnym odbiorze społecznym koncepcji przystąpiono do ostatniego kroku – urzeczywistnienia projektu. Na wiosnę 2017 roku wystawa została zamknięta, by przedstawiona na niej koncepcja została wprowadzona w życie.
Podobny projekt powstał także Seulu, gdzie Koreańczycy stworzyli park na wzór słynnego nowojorskiego High Line, ciągnący się na nieużywanych torach kolejowych. Ekipa z Seulu odwiedziła Nowy Jork i spotkała się z inicjatorami projektu Lowline, po to by wdrożyć to rozwiązanie na własnym gruncie.
Seul Skygarden został otwarty 20 maja 2017 na terenie największego, nieużywanego wiaduktu, zaprojektowanego przez holenderską firmę architektoniczną MVRDV.
Wiadukt został zbudowany w latach 70. XX by z łatwością przejechać z jednego końca miasta na drugi. Jednak w 2006 r. miasto zdecydowało, że autostrada jest niebezpieczna, i od tego czasu była zamknięta. Pierwotne plany zakładały wyburzenie lub odbudowę jednak zamiast tego zdecydowano się na inny pomysł, zrezygnowano z pomysłu budowy zupełnie nowej autostrady samochodowej, na rzecz stworzenia chodnika dla pieszych, który służy jednocześnie jako publiczny park.
Skygarden składa się 24 000 roślin i drzew posadzonych w porządku alfabetycznym. Projekt ma też charakter edukacyjny, każda roślina jest oznaczona etykietą, a piesi mogą się zapoznać z różnymi rodzajami roślin z Korei Południowej podczas spaceru po ścieżce. Same drzewa kosztowały 530 000 dolarów, a całość inwestycji 33 miliony dolarów. W parku znajdą się również kawiarnie, kwiaciarnie, biblioteki, taras słoneczny i szklarnie.
Ogromne zainteresowanie tego typu projektami pokazuje coraz powszechniejszy trend tworzenia przyjaznych przestrzeni dla mieszkańców miast. Nowa urbanizacja to rozwój miast związany ze zmianami klimatu oraz uzyskiwanie niezależności energetycznej. Prym wiodą tu miasta najgęściej zabudowane.
Źródło:
https://www.theguardian.com/cities/2017/may/19/seoul-skygarden-south-korea-london-garden-bridge