Jak dać drugie życie śmieciom, czyli jak wykorzystać plastik

Jak dać drugie życie śmieciom, czyli jak wykorzystać plastik

Pod koniec października 2018 roku Parlament Europejski przegłosował większością głosów zakaz używania plastikowych naczyń, patyczków higienicznych oraz słomek do napojów. Po 2021 roku sprzedaż tych artykułów będzie nielegalna na terenie UE. Zdaniem naukowców plastikowe jednorazówki stanowią 70 proc. zanieczyszczeń morskich. Na liście zakazanych produktów znalazły się także plastikowe torby na zakupy oraz pojemniki na fast food’y. W obliczu tych ustaleń, tym bardziej aktualne zostaje pytanie – co zrobić z plastikiem, który już wyprodukowaliśmy i będziemy produkować do 2021 roku?

Ścieżka rowerowa z plastiku

W Holandii powstaje pionierski projekt drogi rowerowej z tworzywa sztucznego. Jest to nowa alternatywa dla tradycyjnych dróg asfaltowych i brukowanych.

Trzy giganci przemysłu holenderskiego (KWS, Wavin i Total) łączą siły, by zbudować drogę wykonaną w 100% z przetworzonego plastiku z wydobytego z oceanu.
KWS jest największą firmą drogową w Holandii, Wavin, jest światowym liderem w zakresie recyklingu systemów rur z tworzyw sztucznych, oraz Total – firma naftowo-gazowa. To trio zapewnia idealne połączenie wiedzy, doświadczenia i technologii by doprowadzić do szczęśliwego końca przełomowe być może przedsięwzięcie.
Pilotażowym projektem tych trzech firm jest 30-metrowa ścieżka rowerowa zbudowana z pustych prefabrykowanych elementów, które umożliwią odprowadzanie wody i układanie kabli i rur. Twórcy koncepcji plastikowej ścieżki intensywnie pracowali nad optymalizacją wydajności elementów modułowych oraz dopasowaniem odpowiedniej mieszanki przetworzonego plastiku. Ponadto przeprowadzono szereg badań sprawdzających wpływu tego typu technologii na środowisko. Uzyskano pozytywne wyniki badań, a projekt przeszedł pozytywne testy, co pozwoliło na uruchomienie kolejnego etapu inwestycji – urzeczywistnienia koncepcji.
Dzięki plastikowym ścieżkom odpady z tworzyw sztucznych ponownie zostają wykorzystane ponownie w łańcuchu produkcyjnym, tym samym zmniejsza się wpływ na środowisko związany z budowaniem i utrzymywaniem ścieżki. Koncepcja budowania plastikowych ścieżek jest całkowicie spójna z inicjatywami środowiskowymi, takimi jak C2C i The Ocean Cleanup. Plastik wykorzystywany do budowy ścieżek jest poddawany recyklingowi, a wykonane w ten sposób elementy drogi można zainstalować w jednym kawałku – dzięki czemu budowa drogi jest łatwa, szybka i lekka. Zmniejsza się też ilość problemów związanych z tradycyjnymi asfaltowymi i utwardzonymi drogami. W przypadku takich ścieżek nie występują problemy związane z: erozją, chwastami, dziurami, zalaniem powierzchni, ogrzewaniem powierzchniowym czy też hałasem.
W skrócie korzyści z plastikowych ścieżek to:
• modułowe elementy z pustą przestrzenią dla rur odwadniających, okablowania oraz odprowadzania wody powodziowej
• o 70% szybsza instalacja niż tradycyjne nawierzchnie drogowe
• trzykrotnie dłuższa trwałość i wytrzymałość w stosunku
• oszczędność kosztów budowy
Szacuje się, że na całym świecie jest 40 milionów kilometrów dróg. Potencjał recyklingu i ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych na drogach jest ogromny. Jest to naprawdę innowacyjny sposób ponownego użycia plastiku.

Wieżowiec z odpadków
Nie tylko możemy jeździć po plastikowych drogach, ale również mieszkać lub pracować w plastikowych budowlach.
W Londynie został zbudowany “śmieciowy budynek” – Organic London Skyscraper. Projekt francuskiego studia architektonicznego Chartier-Corbasson opiera się na idei zamkniętego obiegu odpadów w ramach jednego miejsca zamieszkania. Plastikowe i papierowe śmieci, które wytwarzają mieszkańcy są utylizowane i przerabiane na panele do budowy wieżowca. Proces budowy ma przy tym charakter ciągły. Budynek rośnie jak góra śmieci, a kolejna dostawa odpadków pozwala na wzniesienie kolejnego piętra. Wieżowiec ma gładki, podłużny kształt piramidy. Półprzezroczyste panele wykonane ze szkła lub tworzywa sztucznego skomponowałyby elewację budynku, która wypełniłaby wnętrze naturalnym światłem, jednocześnie chroniąc przed nadmiernym nasłonecznieniem. Puste rury w osadzonym rusztowaniu będą wyposażone w małe turbiny wiatrowe, aby umożliwić wieżowcom generowanie własnej energii elektrycznej.

Kilka faktów …. o plastiku
• Około 8 milionów ton plastiku trafia każdego roku do oceanów
• 54% plastiku nadal jest spalane lub składowane na wysypiskach
• TYLKO 14% odpadów z tworzyw sztucznych jest obecnie poddawanych recyklingowi
Zatem niezwykle dobrym i potrzebnym pomysłem jest ponownie wykorzystanie ton plastiku jakie ludzkość produkuje każdego dnia.

Agnieszka Bartnicka

Źródło: https://inhabitat.com/chartier-corbasson-unveils-plans-for-london-skyscraper-made-from-its-tenants-waste/
https://www.wavin.com/en-gb/Knowledge-centre/News/The-first-Plastic-Road-will-be-installed-in-the-Netherlands
https://www.theguardian.com/environment/2018/sep/13/a-road-full-of-bottlenecks-dutch-cycle-path-is-made-of-plastic-waste

Spodobał Ci się tekst, poleć go znajomym:

Dodaj komentarz